Het moederoor

Een moederoor hoort alles. Toen ik gisteren de slaap niet kon vatten, zei mijn liefste: “Steekt uw oordoppen in.” Zalig, een nacht in stilte + de belofte dat het lief opstaat bij het nachtelijke schreeuwen om aandacht. Maar dat was buiten het moederoor gerekend. Ik word uit mijn slaap gerukt, zo ergens in het diepste van de nacht. Myrddin huilt als een klein welpje naar de maan. Onophoudelijk. Maar mijn lief ligt nog steeds in dromenland. Ik daarentegen, hoor het gehuil door mijn oordoppen heen. Gesmoord weliswaar, maar luid genoeg om het moedergevoel op te wekken. En dat is, in de vroege uren, redelijk nefast voor de nachtrust.

Ik zeg u, een moederoor hoort alles. Zo hoorde het gisterenmiddag een soort klikken in de badkamer. Stilletjes, maar mijn aandacht was onmiddellijk gewekt. Als een roofdier richtte ik mijn hoofd met een ruk op, de oren gespitst, het lichaam klaar om te gaan rennen. Ik trof Tristan aan in de badkamer. Hij had een soepje gemaakt van tandpasta, water en Dettol. En hij had een strip of twee van mijn pil uitgedrukt. Het klikken, jawel.

Blij dat ik het heb, dat oor. Het zal ons ongetwijfeld nog voor veel rampen behoeden.

4 thoughts on “Het moederoor

Geef een reactie

