Vakantieboeken

Ik ben een leestbeest. De vakantie is het uitgelezen moment om de leesachterstand die ik tijdens het ‘werkjaar’ oploop in te halen. Ik vertrek altijd met een stapel boeken op vakantie, goed voor serieus wat koffervulling. En neen, een e-reader heb ik nog niet. Zes boeken zaten er deze keer in de valies. Maar de vakantie was zo gevuld met gezellig samenzijn dat er van lezen relatief weinig in huis is gekomen.

Ik las:

  • Zo God het wil van Niccolo Ammaniti: het is een ritueel, elke vakantie lees ik een Ammaniti. ’t Is luchtige literatuur, best ruig soms, maar altijd doorspekt met absurde humor. Maar deze keer is het me wat tegengevallen. Ik heb het gehad met Ammaniti. Voor wie het toch eens wil proberen: Ik ben niet bang vind ik zijn beste worp.
  • De grote Meaulnes van Alain-Fournier is een Franse klassieker van zowat een eeuw oud. Opnieuw vertaald en naar horen zeggen behoorlijk actueel. Een meesterwerk, wordt gezegd. Alleen glipte het tussen de bagage van onze graag geziene bezoekers, zodat ik slechts de eerste 40 pagina’s heb gelezen. Maar het begon veelbelovend.
  • Over De vroolijke tocht van Cyriel Buysse las ik hier lovende woorden. Wat archaïsch leesvoer, daar ben ik altijd voor te vinden (getuige ook het vorige boek). Cyriel (wijze naam toch?) bezingt de lof van Frankrijk, dat hij met zijn automobiel doorkruist. Een reisverhaal mag nooit ontbreken op vakantie. En dit is een bijzonder fijn exemplaar. De bijhorende CD’s van Michiel Heyndrickx, die de reis van Buysse een eeuw later nog eens overdeed, heb ik niet kunnen beluisteren, want het boek werd weer in de bib verwacht.
  • Birdie van Laure Van den broeck sprak me vooral aan vanwege de cover. Het is een jeugdboek met bijzonder mooie zinnen, maar met een teleurstellend einde. Jammer. Toch, beloftevolle jonge schrijfster, die Laure. Ik zou dit boek verslonden hebben in mijn puberjaren.
  • In Joe Speedboot van Tommy Wieringa ben ik momenteel bezig. Aangenaam verrast zeg, door dit boek. Al heel vaak luidop moeten lachen. Verslavend!

Nog op het nachtkastje: De middagvrouw van Julia Franck, Legende van een zelfmoord van David Vann, Brug der zuchten van Richard Russo (zit ik halverwege, maar was té dik om mee te nemen op vakantie), Nachttrein naar Lissabon van Paul Mercier, 11/22/63 van Stephen King en World without end van Ken Follett. Wat extra verlof zou welkom zijn.

Trouwens, Vijftig tinten grijs is dat het lezen waard?

Oh ja, mijn boekenpagina wordt nog steeds bijgehouden, maar ik ga afzien van het quoteren. Het is te moeilijk om een boek in sterretjes te vatten. Wat ik lees is ook te divers. Dead until dark van Charlaine Harris is niet te vergelijken met een meesterwerk als Tonio van A.F.Th. van der Heijden, maar heb ik ze allebei even graag gelezen. Daarom, geen sterren meer.

Tips uiteraard altijd welkom!

3 thoughts on “Vakantieboeken

  1. 50 tinten lees je absoluut niet voor het enorm literaire gehalte of de mooie taal. Wel voor het ‘anders’ liefdesverhaal, de vele seksscenes, de inspiratie, het verslavende effect en de onontkoombare implicaties op je eigen seksleven. Zorg dat je lief niet al te moe loopt die week!

    Ik heb op 5 dagen de trilogie uitgelezen…zegt dat genoeg?

  2. 50 Tinten heb ik gekocht. Het boek komt heel traag op gang, en ikzelf vind het de moeite niet om verder te lezen. (gestopt op blz 153 ofzo) Er komen idd ruige seksscenes in, maar het romantische aan het verhaal heb ik nog steeds niet gevonden.

    Ik weet niet wat voor boeken jij graag leest? Ik ben vooral aan die hele romantische verhalen verslaafd.
    Mijn favoriete boeken zijn die van Santa Montefoire. Ik las al van haar:
    – De Affaire
    – Villa Magdalena
    -In de schaduw van het palazzo
    – Fairfield Park (boek 2012) Moet wel zeggen dat dit verhaal wel een beetje tegen viel, langdradig. De andere 3 zijn zeker aanraders als je van dit soort verhalen houdt!

    Nu ben ik bezig aan het boek “De vergeten brief” van Kate Morton. Ben nog maar een paar blz ver, dus kan er nog niet veel van zeggen.
    Das nummer 1 van de 7 romans🙂 Er is momenteel een actie in standaard boekhandel.

    Nog veel leesplezier!

Geef een reactie

