Dagen zonder…

Wat levert het op, jezelf tijdelijk engageren voor het minderen (vlees) of meerderen (blote benen), verhogen (vleesvervangers) of verlagen (broekdragerij) van het één of ander? Awel, bij mij werpt het vruchten af, die sensibiliseringsacties. Sedert de Dagen zonder vlees eet ik ’s middags zelden nog vlees op mijn boterhammen. In ons weekmenu probeer ik minstens één veggiedag in te lassen. Ik doe ook mijn uiterste best om enkel met seizoensgroenten te koken. En groenten of fruit die van de andere kant van de wereld komen, laat ik aan andere, minder bewuste kopers. Missie geslaagd, Alexia!

Dan die andere dagen. Die zonder broek. Ik kan u met trots melden dat de keren dat ik sinds 1 juni een broek heb gedragen, op één hand te tellen zijn. Ik ben helemaal bekeerd tot de rokkendragerij. Ik zucht nog wel eens, als de hemel grijs ziet en het briesje dat mijn rokje doet opwaaien arctisch koud voelt aan de beentjes. Dan zou ik het liefst snel in een comfy jeans springen. Maar gelukkig is er zoiets als ‘de gewoonte’. ’s Morgens een rokje aantrekken is al net zo gebruikelijk als de boterhammen met confituur bij het ontbijt. Wat dertig dagen met een rokje met een mens kan doen…

Nu zou ik wel eens durven meedoen met oktober ‘Buy nothing new’ maand. Ik citeer: “Een actie die bewustwording stimuleert over alles dat we allemaal reeds bezitten en iedereen oproept een maand lang niets nieuws te kopen..  en te genieten van wat we al hebben.” Ik deed al eens een poging om wat minder zottekes te doen met onze centen, maar toen bedacht ik die blote benen actie en moest er dringend gewinkeld worden. Voornemen om zeep natuurlijk… Maar eerlijk? Ik word er niet vrolijker van, van kopen. ’t Is zo oppervlakkig allemaal, zo vergankelijk. Belevenissen, dat is leuk. Dingen doen en maken, dat geeft voldoening (hoort mij, de wereldverbeteraar). M’enfin, ik doe met de ‘buy nothing new month’. En ik zal u hier op de hoogte houden van mijn wedervaren.

(en nu rap die Kindle kopen, voor het einde van de maand)

3 gedachtes over “Dagen zonder…

  1. ik ook maar er is 1 probleem…ik ben bijna 5 maanden zwanger dus ik moet dringend aangepaste broek etc kopen :-)…mss nog vlug voor eind van de maand ook 🙂

Geef een reactie

