De speelgoedberg

Om de massa voor te zijn gingen wij donderdag al Sinterklaasinkopen doen. Wij doen nooit gek met Sinterklaas. Elke zoon krijgt één cadeau en dan is er nog iets voor allebei, zoals een boek. En lekkers ja, dat ook. Maar kom, overdrijven doen we niet, denk ik dan. En toch voelde ik weerzin toen ik de kar aan het vullen was. Tristan is namelijk jarig in dezelfde week als die ouwe goedzak. Een verjaardag vraagt natuurlijk ook een presentje. En dan zwijg ik nog over de aanzienlijke bijdrage van de grootouderparen in beide feestelijkheden.

Ik kon alleen maar vaststellen dat onze kinderen rotverwend zijn. ’t Is decadent wat zij aan speelgoed krijgen op een jaar. Het besef dat ze naar de helft ervan nauwelijks omkijken is behoorlijk confronterend. Daarom hebben we een paar huisregels opgesteld. Er komt alleen maar duurzaam speelgoed in huis, genre Duplo, Playmobil, Lego,… We bouwen verder op dingen die ze al hebben, dus geen los speelgoed of reclamegrilletjes. Zo proberen we de groei van de speelgoedberg een beetje binnen het aanvaardbare te houden. Want kom, wees eens eerlijk, onze kinderen zijn met weinig ook content.

8 thoughts on “De speelgoedberg

  1. dit zou ik zelf kunnen geschreven hebben.
    Ik weet gewoon nooit wat kopen, mijn kinderen spelen eigenlijk al vrij weinig met speelgoed, dus naar héél veel kijken ze echt niet om.
    Ik erger me ook vrij hard aan dat ‘kermisspeelgoed’ dat direct stuk is. Decadent vind ik dat, dat wordt gewoon direct de vuilbak in gesmeten wegens stuk, pure verkwisting van de grondstoffen (dat is eigenlijk niet meer van deze tijd vind ik)
    Wij voorzien ook vooral playmobiel, duplo, lego wat knutselgerief (goei kleurpotloden, niet die goedkope die niet deftig pakken op papier.
    Gelukkig verjaren mijn kinderen in april en augustus. Nog even tijd dus

  2. Hier wordt bij verjaardagsfeestjes voor de familie gewoon geld gevraagd en die centjes worden dan gespaard of gebruikt voor iets groots. Ze hebben al zoveel.

  3. Hier hetzelfde principe al moet ik zeggen dat ik dat voor een jongen gemakkelijker vind dan voor een meisje…. Je kan niet voorbij poppengerief en daar zit zovéél rommel tussen! Mss wordt het gemakkelijker als ze wat ouder is en ook playmobil bv leuk begint te vinden. maar nu is dat vooral popjes eten geven, aan-en uitkleden, in bedje leggen…

  4. Dit is ook ons principe. Meer nog, wij gaan winkelen in opdracht van oma en opa-sint. En zoeken dus naar kleine cadeautjes die passen bij het sint cadeau dat thuis afgeleverd word. Een extra playmobilesetje of een aanvulling voor de knikkerbaan.

  5. Oeh da’s één van mijn “dada’s”. Beide verjaardagen vallen hier in de sint- en/of kerstperiode. En dan zijn er grootouders, peters en meters waar de sint vreemd genoeg ook langskomt voor mijn kindjes (dat mijn oudste er nog in gelooft, ik snap het niet). Allemaal met de beste bedoelingen, maar het is echt te veel. Gelukkig kan ik hier en daar wel wat bijsturen.
    En idd kermisspeelgoed… ik haat het. Idem met wat er in die surprise-eitjes zit. Dikwijls ook gevaarlijk voor de jongste telg, dus ik probeer dat altijd zo snel mogelijk te “elimineren”. En kijk, ’t wordt nooit gemist…

  6. Hier ook rotverwende kindertjes op dat vlak. Ook wij zeiden ooit ‘enkel Lego/Playmobil’, met als gevolg dat we 10 jaar en drie kinderen later bijna omkomen in al dat ‘duurzame’ speelgoed. Er wordt wel elke dag volop mee gespeeld, maar soms zou ik toch graag ook eens wat willen weg doen. ‘Brolspeelgoed’ (zoals wij dat noemen) gaat dat makkelijker naar de kringwinkel of wordt verkocht op de rommelmarkt. En die hele kleine kermispruts verdwijnt gewoon zo. Niemand die dat mist. Een zolder hebben we niet, dus dat gaat nog leuk worden als we al dat zorgvuldig bijeengespaarde speelgoed willen bewaren voor ‘de kleinkinderen’.

Geef een reactie

