Goed gebrild

“Wie weet een goede opticien?”, vroeg ik onlangs op facebook. Voorstellen te over, maar Optiek Cassiers ligt op mijn weg naar de Bio Planet/Aldi/Colruyt, dus de keuze was snel gemaakt. U moet weten dat mijn vorige bril, die alweer dateert uit het prezonentijdperk, niet helegans mijn goesting was. Hij stond altijd scheef. En hij was net iets te breed en te hoekig.

Ik heb geen simpele kop voor een bril. Mijn hoofdeken is aan de kleine kant. Zo klein dat ik zou kunnen kiezen uit het kindergamma. Een ander hoofdstuk is mijn neus. Asymmetrisch, zei de optieker zo lief en verbloemend. “Geen nood”, zei hij, en hij keek me indringend in de ogen. Hij rolde zijn bureaustoel naar achteren, opende een paar schuiven en legde me een model of zes voor. Bij elke bril die ik opzette keek hij me langdurig en met een kennersblik aan. Met vastberaden hoofdgeschud werden de niet passende brillen terug naar de kast verwezen. Uiteindelijk restten er nog twee brillen. Het oog viel uiteindelijk voor een bril van het Belgische merk Kinto.

In mijn ganse brillencarrière, die al 15 jaren bestrijkt, is het de eerste keer dat ik zo goed ben geholpen. De bril werd als het ware voor mij gekozen. Op basis van mijn gezicht, de kleur van mijn ogen en van mijn huid werd een selectie gemaakt. En dat is het hem juist: een bril kan je in zekere zin niet zelf kiezen. Het zijn de anderen, zij die naar je kijken, die het best kunnen oordelen over wat past. En dat principe neemt optiek Cassiers heel ernstig.

Enfin, één week later en tig oordelen verder: niets dan positiefs. Oordeelt zelf:

Ik vind hem mooi. Nu nog rap een wallenconcealer in huis halen.

21 gedachtes over “Goed gebrild

  1. Heel mooi! En weet je wat? Ik heb ook een bril van Kinto en ik denk dat het precies dezelfde is als die van jou. Is de jouwe ook turkoois aan de binnenkant?

  2. Hij staat u echt wreed schoon!
    Ik heb sinds vorig jaar een nieuwe bril en het is den ambetansten die ik ooit had. Zakt altijd af, staat ook steeds scheef en na tig keer bijplooien doet hij nog altijd zeer aan mijn oren.
    Ik wil ook nen nieuwen! Misschien moet ik ook eens naar die optieker van u 🙂

  3. Mooi. Een goede en goed passende bril is heel belangrijk.
    Het is ook ongelooflijk hoe je je met een goede bril na een tijdje ook beter in je vel gaat voelen.
    Veel plezier ermee!

  4. Hij staat je inderdaad heel goed.
    Ik ben ook aan een nieuwe toe. Deze dateert van voor de geboorte van de jongste. Dat was ook even slikken toen ik dat besefte. Het lijkt immers niet zo lang. Optiek Cassiers, dat ga ik onthouden.

  5. Heel geslaagd ! Ik vind dat het je trekken precies verzacht, waar de andere bril je wat strenger kon doen lijken, doet deze dat niet (maar nu ga ik volledig af op foto’s van hier, aangezien we elkaar niet kennen :-), maar dat kwam meteen in mij op).

  6. heel mooi nike! hier is dat toch altijd wel een moeilijke bevalling hoor, een nieuwe bril kiezen (allé, niet dat ik dat elke maand doe, maar je snapt me wel)… ik heb de mijne nu een half jaar, ik geef toe dat ik hem niet alle dagen draag (tsk), maar ik begin er nu pas aan te wennen. misschien volgende keer een tripje naar gent 😉

  7. Die bril staat je supergoed, echt heel mooi!
    Ik herken dat trouwens, die zoektocht naar een goede bril, ik zou ook uit de kindercollectie kunnen kiezen (nogal smal gezicht, naar ’t schijnt ;-)). Een jaar geleden kocht ik een nieuw exemplaar waar ik best wel tevreden over ben, en die lijkt eigenlijk heel hard op jouw bril 🙂 Al blijf ik toch een gigantische contactlenzen-fan, waardoor ik mijn bril vaak niet genoeg draag en mijn lenzen veel te veel. Maar dat merk Kinto ga ik zeker onthouden, voor als ik ooit nog eens een nieuwe bril koop.

  8. Heb sinds maandag ook een nieuwe bril (totaal niet gepland) aangezien ik vorige zondag mijn bril naast het kastje van de badkamer heb laten vallen ipv erop te leggen,…breuk in montuur die niet te herstellen was. Mijn optiekster (for the recor: zus van Bart Kaëll 😉 is maandag in haar winkel beginnen zoeken naar een montuur waar mijn glazen inpasten (om mij niet nog meer op kosten te jagen) en vond een zestal monturen. Zijn dat redelijk snel tot een keuze gekomen (ja, zij adviseert aangezien bibi hier -12 en -10 heeft en niet zo goed kan oordelen over een bril zonder de juiste glazen in). Hoop dat hij toch wel weer een aantal jaren zal meegaan.

    Moet zeggen hij staat je heel goed! En ja, een goede optieker is goud waard!

  9. Na bijna continu lenzen te hebben gedragen gedurende meer dan 10 jaar heb ik sinds vorig jaar toch ook een nieuwe bril gekocht en sindsdien draag ik die dan ook. Het is toch een belangrijke zaak, zo’n ding op je neus waar je je dan ook goed bij moet voelen.
    Deze staat u in elk geval zeer goed!

  10. Een bril kiezen is inderdaad een persoonlijk iets, en daar is je optieker duidelijk heel goed in geslaagd! Voor de meelezende Antwerpenaren: ik heb heel goede ervaringen met Optiek Somers op de Eiermarkt (www.somersoptiek.be). Ik woon al jaar en dag in Gent, maar keer nog steeds terug naar daar als ik een nieuwe bril moet hebben: persoonlijk advies en begeleiding, niet opdringerig en een erg ruime (eigentijdse) keuze. Aanrader! Al lijkt Optiek Cassiers me dus vanaf nu ook de overweging waard. 🙂

Geef een reactie

