Alweer een afgesloten hoofdstuk: het kinderdagverblijf

Loslaten, het gaat mij niet af. Je kan je er nog zo goed op voorbereiden, het komt telkens weer als een mokerslag.

Ik probeer me al weken voor te bereiden op Myrddins laatste dag in het kinderdagverblijf. Die laatste dag is nog niet eens aangebroken en toch heb ik het al zo kwaad. Het feit dat ik mijn Bugaboo gisteren heb verkocht zit er ongetwijfeld voor iets tussen. Ik was daar erg van aangedaan. Nooit verwacht, eerlijk gezegd. Toen ik deze morgen ook nog  afscheid moest nemen van Nathalie, één van Myrddins ‘juffen’, was het hek helemaal van de dam.

Hoewel ik maar al te goed weet dat opvoeden één groot proces van loslaten is, raakt het me nu net iets harder. Ik zal u zeggen waarom. Het nest dat Myrddin moet verlaten , is het warmste nest dat ge uw kind kunt toewensen. Wat hem wacht is de chaos van de kleuterschool. Pas op, niets slechts over de kleuterschool, maar het contrast is immens. Tuurlijk hoort zelfstandigheid bij het opgroeien, dat weet mijn hoofd ook wel. Maar dat weke moederhart van mij breekt in gruzelementen, alleen al bij de gedachte dat de geborgen crèchetijd op zijn einde loopt.

Bovendien worstel ik met het feit dat ik mijn diepe dankbaarheid voor de mensen die mijn twee kinderen al die jaren hebben verzorgd alsof het hun eigen zonen waren, niet kan uiten. Woorden zijn ontoereikend. Wat al dichter bij mijn gevoel aanleunt is een hechte omhelzing, maar mijn verlegenheid zit me in de weg. Daarom kan ik vandaag alleen verdriet voelen. Pff,  het is me wat…

7 thoughts on “Alweer een afgesloten hoofdstuk: het kinderdagverblijf

  1. Ooooooh. Schrijf dat op een kaartje, dat wordt vast geapprecieerd!
    Ik hou mijn hart ook al vast voor de kleuterschool binnenkort, en ik moet dan nog geeneens afscheid nemen van de crèche want de jongste mag daar nog twee jaar blijven… Succes daar!

  2. Ik herken dat zo goed, ook al is het bij ons een hele tijd geleden. Ik vond het afscheid van onze onthaalmoeder ook zwaar. En dan die drukke kleuterschool, ja,… Als het een troost kan zijn, de volgende overgangen verlopen steeds vlotter. Kleuterschool – lagere school vond ik nog moeilijk, maar toch al een pak gemakkelijker dan het afscheid van de onthaalmoeder, en lagere school – middelbare school is gewoon leuk en spannend.

  3. ik voel zo hard mee, wij hebben hier nog 2 dagen crèche na nieuwjaar en dan begint ook voor ons het nieuwe hoofdstuk school. Ik weet niet juist of ik triestig ben omdat hij zijn verzorgsters niet meer gaat zien of omdat ik ze zo hard ga missen.

  4. Toen mijn oudste zoontje in april afscheid moest nemen van de creche, heb ik er vooraf ook weken heel erg mee geworsteld… én veel traantjes gelaten.
    Al bij al is zijn start op de kleuterschool heel goed verlopen en vraag ik me af waarom ik het er zo moeilijk mee gehad heb. Misschien is het omdat het een teken is dat ze groot worden en het baby’tje zijn achterlaten en vinden we als mama’s baby’tjes niet heel erg leuk ?

    Sterkte !

  5. Maar allez, zo zot. Ik kom hier via via lezen en zie op je foto’s : héééééé, de mama van Myrrdin uit de crèche. Ik ben de mama van Emma (ook uit de crèche).
    Zo leuk! Nu kom ik hier zeker wat vaker lezen!
    Groetjes!
    Nele

Geef een reactie

