Nike ging dan toch overstag

Ik heb een Kobo. Er is een periode van lang, lang twijfelen en vergelijken aan voorafgegaan. Ik vond het maar niets, dat lezen op een scherm, hoe aangenaam dat scherm ook moge zijn in wat voor belichtingen ook. Ik wou papier. Ik wou niet van het zintuiglijke af.

Maar op een dag stond ik voor mijn boekenkast en realiseerde ik mij dat er ook een ecologisch aspect is. Dat al die boeken daar maar stof staan te vergaren en enkel een esthetische functie hebben. Want boekenkasten zijn mooi, daar zijn we het toch over eens? Maar dus, honderden boeken die na mijn heengaan vermoedelijk toch de weg naar de papierbak vinden. Hoe zonde is dat?

Dus, ging ik googlen: Kobo Glo of Kindle Paperwhite. Volgens het web zijn ze evenwaardig. Zelfde functionaliteiten, zelfde voordelen. Er zal wel altijd iets voor het één of voor het ander te zeggen zijn, maar ik ging voor Kobo. Ik heb er nu een boek of zeven en een graphic novel op gelezen. Ondertussen kan ik u vertellen dat zo’n e-reader wreed handig is in bed. Gedaan met stijve duimen en krampen in de handen. Het scheelt ook in de handtas. Een vederlichte 180 gram weegt de Kobo. Ter vergelijking: Bonita Avenue woog meer dan mijn keukenweegschaaltje dragen kan: meer dan een halve kilo. De boeken staan ook propertjes in een bibliotheek, boeken aankopen kan de zotste uren van de dag en het leest inderdaad aangenaam, zelfs in het felle Spaanse zonlicht.

Toch ben ik nog altijd niet overtuigd. Ik mis de totaalervaring. Het object ‘boek’. Lezen op een e-reader is zoveel klinischer. Het is een beetje zoals wijn drinken uit een plastieken bekertje. De romantiek is eraf. De combinatie van boek en e-reader lijkt me het ideale compromis. Ik blijf voorlopig dus nog boeken kopen. Al ben ik me bewust van het feit dat er misschien wel sprake is van een overgangsperiode en dat mijn aanvankelijke verzet een belangrijke factor is in de duur van het wenproces. We’ll see.

Kobo

7 gedachtes over “Nike ging dan toch overstag

  1. Ik snap wat je bedoelt. Vroeger bracht ik mijn middagpauzes dikwijls door in de boekenhandel. Rondkijken, kaften lezen, twijfelen… kopen. 🙂 Die ervaring is nu volledig weggevallen omdat ik het onlogisch vind nog papieren boeken te kopen nu ik elektronisch kan lezen. Dus nu mijd ik zelfs boekenhandels, om mijzelf niet te “pijnigen” als het ware. Inspiratie doe ik nu op via sites zoals Goodreads. Wat ik ook mis, is even terugbladeren of de achterflap herlezen. Kan ook met mijn Kindle, maar ’t is meer gedoe. Maar al bij al: geen spijt van de overschakeling. Zoveel praktischer.

    1. Inderdaad, even vlug de achterflap lezen, of terug bladeren… Dat mis ik ook…. Maar ook gewoon naar je boek kijken, zien waar je bladwijzer zit, en je verheugen op wat je nog moet lezen allemaal… blz. x van de zoveel is zo “kil”….

      Anderzijds: het gemak van je boek overal en altijd bij de hand te kunnen hebben… Op vakantie gaan met een e-reader scheelt al vlug een rugzak bagage…

      Al blijft het gemis van een “boek” toch wel nog steeds na een jaar, en kan ik het niet laten de standaard en toe binnen te springen, (om dan de boeken toch online te kopen)

  2. Net als jij had ik voordien mijn twijfels. Die twijfels zorgden ervoor dat ik er zelf maar niet toe kwam er mij eentje aan te schaffen, al was de nieuwsgierigheid zeer groot. Tot Lief het niet meer kon zien en er mij een cadeau deed. En eerlijk: ik zou mijn Kindle niet meer kunnen missen. Ik vind het nog altijd het beste cadeau ever.

    Ik lees daarnaast ook nog ‘gewone’ boeken, maar kopen doe ik maar als ik een boek zeer goed wil en het graag in mijn boekenkast wil om ook nog eens op papier te lezen. Voor de rest koop ik vooral boeken voor de Zoon.

    Ik stap nog altijd even graag een boekenwinkel binnen, om inspiratie op te doen, om in te ‘verdwalen’, omdat het gewoon leuk is.

  3. Ik hou van “echte” boeken omdat ze allemaal zo anders zijn: de geur, de kaft, het lettertype, … Die ervaring mis ik volledig met een e-reader. Maar ik begrijp het ecologische aspect. Al zijn er voor de productie van een e-reader natuurlijk ook grondstoffen nodig. En dat ding gaat ook niet eeuwig mee hé…
    Ik zocht het even op 😉 Volgens deze pagina: http://www.sierraclubgreenhome.com/videos/e-readers-vs-old-fashioned-books%E2%80%94which-is-greener/ zou een e-reader pas ecologischer zijn wanneer je 40 boeken of meer per jaar leest. Voor mij is dit dus al niet van toepassing.
    Papieren boeken kun je ook nog uitlenen of weggeven, verkopen, … Maar e-boeken? Dat kan niet zeker?
    Ik geef ilse gelijk: de bib lijkt me nog steeds de meest ecologische oplossing. Maar dan moet je er wel vlot toegang tot hebben, en soms missen ze ook een boek dat ik net zoek, of is het niet beschikbaar in de taal waarin ik het wil lezen…

    1. Je hebt een punt, nachtbraker. Zover had ik nog niet gedacht natuurlijk. Al haal ik wel 40 boeken per jaar. Ik lees er misschien niet zoveel, maar ik koop er altijd meer dan ik er lees. Je kan e-boeken wel degelijk uitlenen. Vanaf voorjaar 2014 zou je via de bib e-boeken kunnen ontlenen. Maar ik heb ook al boeken gedeeld met vrienden. Dat is niet echt lenen natuurlijk, want de ‘uitlener’ heeft het boek ook echt in zijn bezit. Dat is dan mss weer niet zo netjes wat auteursrechten en zo betreft. Dan is het kwestie van zelf wat gewetensvol te zijn.
      Enfin, ik ben ook het ook allemaal nog aan het uitzoeken, maar het bevalt me tot dusver zeer goed.

Geef een reactie

