Elk zijnen zak

Tristan gaat in september naar het eerste leerjaar. Dat kind groeit veel te rap, maar kom, het leert lezen en dat juichen we toe. De grote school, dat is een nieuwe boekentas. Liefst één die efkes meegaat, zonder dat ik er een fortuin moet voor neertellen. En omdat mijn oog ook wat wil: zonder smurfen, mannen met maskers of boze vogels. Ik zeg u, dat laatste criterium maakt de zoektocht er niet makkelijker op.

Het werd een Tann’s, op aanraden van mijn schoonzus, zelf juf in het eerste. Twee vakken, stevige riemen en rug, een 38 centimeter. Tristan koos het kleur en het werd een rode.

tanns_classic2013_cartable38cm_rouge_1

Na de nodige aanwinsten, komen de nutteloze aankopen (aldus de wederhelft). Ik ga al twee jaar met een rommelbak de deur uit, een goedkope denim tas van de Hema. ’t Is altijd lang zoeken en scharten naar wat je nodig hebt. De tas heeft zijn dienst meer dan bewezen; ik zie hem graag, maar hij is onhandig en versleten. Tijd voor iets nieuws! Ik deed inspiratie op bij mijn hippe collega en op het web. Ik ontdekte Aunts and uncles, helegans mijn smaak. In Gent zijn er niet veel winkels die ze verkopen, maar ik vond mijn Miss Applepie hier.

1098530_10151613063957462_454109868_nNa de euforie van de aankoop volgde het oreren van de wederhelft. Over slaaf zijn van de consumptiemaatschappij en over het opleggen van budgetten. Ik kreeg zowaar een schuldgevoel. En ik vroeg mij af: wat valt er binnen de grenzen van het fatsoen? Ik ging nadenken over dat budget. Geen slecht idee, vind ik. Het voorkomt dat je gaat overdrijven met traktaties voor jezelf. Nu is de vraag: hoeveel bedraagt een jaarbudget voor kledij, schoenen en andere persoonlijke uitgaven (lees: boeken, cosmetica, prulletjes allerhande)? Ik ga achter mijn telraam zitten en kom hierover zeker nog terug. Bewuster consumeren, ik ben voor. Met een beetje marge om te spelen dan toch😉

4 thoughts on “Elk zijnen zak

  1. Schoon!

    Hier stel ik mijzelf – ook al binnen het kader van “bewuster consumeren en consuminderen” – tegenwoordig vaak de vraag (of het nu over een prul van 1 euro dan wel over een grotere aankoop gaat): heb ik dat nu eigenlijk nodig?

    Ik merk trouwens dat ik gieriger geworden ben. Ik krijg het steeds minder over mijn hart om veel geld aan iets te spenderen als ik weet dat het ook goedkoper kan.

    Los daarvan: a girl needs a handbag en een goeie ook (en al helemaal als je twee kinderen hebt). Geniet dus maar van je nieuwe aanwinst!

  2. Volg al heel lang jouw wedervaren hier, ook al behoor jij tot de leeftijdscategorie van mijn eigen kinderen, en niet tot de mijne🙂. Altijd goed geschreven die stukjes van jou, en boeiend bovendien.
    Dikke merci voor de link naar Aunts & Uncles. Ben al heel lang op zoek naar een dergelijke degelijke handtas die je overlangs kan dragen. Bij Nicole Burrick verkopen ze die ook. In de winkel in ’t stad is de keuze echter nogal beperkt. En in de Meibloemstraat ben ik niet geraakt. Dan maar bij Diego langs gegaan en ja hoor, daar vond ook ik de tas van mijn dromen🙂. Miss Applepie in ’t bordeaux is het geworden, handig, niet te lomp, en een cameraatje kan er ook nog bij. En vooral: erg mooi en compleet mijn goesting.
    Nog even ter info: A&U heeft ook een pagina op FB. Meteen geliked en een foto van mijn nieuwe aanwinst gepost, waarop een enthousiaste reactie van A&U Duitsland volgde.
    En betreffende bewust consumeren en consuminderen, daar doen wij al lang aan hoor, ook al uit bittere noodzaak nu we al een paar jaar met pensioen zijn …

Geef een reactie

