Over lezen en de tachtiger jaren

Ik kan niet ontkennen dat ik erg uitkeek naar het eerste leerjaar van Tristan. Daar leren ze immers iets dat mijn leven heeft veranderd en nog steeds een grote invloed heeft op wie ik ben: lezen. Ik ben dus behoorlijk verrukt over het feit dat Tristan weldra op eigen houtje een boek zal kunnen verslinden. Enfin, dat is toch mijn natte droom: een gezinslid dat mijn passie deelt, want de wederhelft verkiest bewegende beelden.

1422533_10151835200487462_773821624_n

Ik moet u dus niet vertellen dat ik zowat een gat in de lucht sprong van contentement toen Tristan met zijn eerste klasbibliotheekboek thuiskwam. Een haas eet geen kaas. En zeggen dat ik dat boek zelf nog heb gelezen, destijds in mijn eigenste eerste leerjaartje. De cover zien was goed voor een instant tijdreis naar het jaar 1984, naar de klas van juffrouw Poels, naar de speelplaats met de kastanjeboom, naar de ‘fancy fair’ met de dansjes op dit liedje,… ’t Zijn zoete herinneringen. Ik heb een leuke, onbezorgde en gelukkige schooltijd gekend. Ik kan alleen maar hopen dat mijn jongens even zorgeloos door hun kindertijd huppelen.

Geef een reactie

