De schoolfotograaf (en win een zak oliebollen)

Toegegeven, de foto’s van de schoolfotograaf zijn niet altijd de meest flatterende, maar ze zijn van onschatbare waarde. Ik herinner mij van elke foto nog redelijk helder waar en wanneer hij gemaakt werd. En nu ik ze terug bekijk, zie ik, hoor ik en voel ik de Nike van de jaren ’80 en ’90.

Ze waren en zijn nog steeds niet goedkoop, maar hoe lelijk ook (in de beleving van het pubermeisje is elke foto een bron van schaamte; ouders daarentegen blinken van trots: kijk eens wat een schoon kind wij hebben gemaakt!), de centen werden altijd netjes neergeteld. Het verse velletje pasfoto’s werd dan snel in stukjes geknipt: voor elk liefhebbend familielid één. Ze verdwenen in het fotovakje van portemonnees om er vele jaren te slijten.

Nu, bijna 20 jaar later, is er nog niets veranderd. Ik kijk mij zot op de plaatjes van mijn hartelapjes, ik knip met opperste concentratie kleine Tristannetjes en Myrddintjes uit voor de in portefeuilles van de (over)grootouders en wat staat er op mijn bureau, denk je?

Collageklasfotograaf

En kijk, ik ben het u, mijn kleine lezerspubliekje, verschuldigd: 5 Nike’s op een rij. Wie correct raadt hoe oud de Nike op het uiterst rechtse plaatje is, krijgt van mij een zak oliebollen op de Winterfeesten in Gent!

Klasfotograaf

10 thoughts on “De schoolfotograaf (en win een zak oliebollen)

  1. Pingback: Zeventien | Nike

Geef een reactie

