Het beste van 2013

Beste film: In de cinema geen noemenswaardig goede films gezien. Canvas programmeert af en toe een prima filmpje, waarvan Les petits mouchoirs mij het meest is bijgebleven. Ik zag The broken circle breakdown pas in 2013 en vond dat redelijk wow.

Beste gerecht: Ik zweer bij de cucina povera van de Italianen. Pasta, olijfolie, tomaten, basilicum en brood: meer heb ik niet nodig om mezelf naar de hemel te catapulteren. Pas op, ons diner in Pure C was ook niet mis.

Beste boek: Vele hemels boven de zevende vond ik een verrassend debuut. Maar wie me helemaal van mijn sokken blies was Murat Isik, die met Verloren grond een beklijvend familieverhaal schreef. Eervolle vermelding voor John Green, wiens The fault in our stars me bij de keel greep.

Beste concert: Jamie Cullum bracht mij weeral in extase. De kleine opdonder slaagt er telkens weer in mij helemaal van de kaart te brengen met zijn vurig enthousiasme, ondeugende charme en ontzagwekkende virtuositeit.

Beste TV-programma: Ik ben absoluut geen kijkbuiskind. Meestal ontdek ik goeie series doordat vrienden erover praten, maar dan is de helft van de reeks meestal al voorbij. Eigen kweek en consoorten heb ik dus gemist. Voor het eerst keek ik naar So you think you can dance. Ik dacht dat het stomme tv was, maar ik heb verdorie meer dan één traan van ontroering gelaten bij de moderne dansstukken. Birth day vind ik, jonge moeder zijnde, natuurlijk ook pakkende tv.

Beste uitvinding: Diepvrieskruiden. Als je er niet in slaagt om uw basilicumplantje langer dan een week in leven te houden, zoek dan uw heil in diepvrieszakjes. Een must voor luie wijven.

Beste gedachte: Iedereen neemt me zoals ik ben. Nu ik nog.

Beste invoering: Ons weekdagvegetarisme. We lieten ons inspireren door Goed Eten van Dorien Knockaert, een boek dat op elke boekenplank hoort. Minder vlees eten en bewuster consumeren én koken, we zijn het ons milieu en onze kinderen verschuldigd. En geloof me, geen kat die dat vlees hier mist in de week. In het weekend kopen we al eens een lap vlees of een homp gehakt, maar er komt bijvoorbeeld bijna geen charcuterie meer in huis. Groenten en bonen, daar kunt ge ons tegenwoordig meer mee bekoren. Of hoe het kan verkeren….

Beste uitstap: Berlijn was een topper. Ik begin ook meer en meer van onze hoofdstad te houden. Tot voor kort onbekend en onbemind terrein, maar het is er bijzonder leuk vertoeven, hebben we mogen ondervinden.

Beste herinnering: Onze make-over in Berlijn. De Mexicaanse avond met mijn allerbeste maatje en haar mannen. De vele DOK-ontmoetingen.

 

Beste koop: mijn e-reader. Geen liefde op het eerste zicht, maar ik begin hem meer en meer te appreciëren. Vooral het formaat: handig in bed, handig om mee te nemen. Oh, en mijn handtas natuurlijk!

One thought on “Het beste van 2013

  1. Ik merk dat steeds meer boekenlezers een e-reader kopen en er ook tevreden mee zijn. Misschien moet ik dit volgend jaar ook eens overwegen (of op zijn minst uitproberen).
    The fault in our stars heb ik dit jaar ook gelezen, maar dan wel de Nederlandse vertaling. Heel aangrijpend inderdaad.
    En Brussel spreekt mij ook meer en meer aan de laatste jaren!

Geef een reactie

