Nike suckt in opvoeden #1

Ik schotel u de komende dagen drie opvoedingsvraagstukjes voor. Ze gaan over mijn vaak onwillige en opstandige zesjarige. Zelf heb ik geen antwoord op de situaties. Alles geprobeerd, niets baat. U weet beslist raad!

Noot: Het spreekt dat dit momentopnames zijn. Tristan is over het algemeen een erg beminnelijk kind, laat daar geen twijfel over bestaan!

Hoe maak je van een rustig ritje langs de Gentse wateren iets zenuwslopends?

De route naar school telt de volle 1,7 kilometer. Gemiddeld zeven minuten voor een vlotte stadsfietser. Tristan doet er twintig minuten over. Met de vertraging kan ik leven. Moeten we immers niet allemaal onthaasten? Een tempo lager trappen kan alleen maar bevorderlijk zijn voor de gemoedsrust, niet?  Maar dat is buiten Tristan gerekend die al na tien meter begint te zuchten en kreunen. “Mijn benen zijn moe. Mijn helm pikt. Mijn handen hebben koud. Mijn boekentas zakt af. Mijn wenkbrauw jeukt. Mijn muts zakt voor mijn ogen. Ik heb honger. Ik kan niet meer.”  Tristan schreeuwt en zucht alsof hij de zwaarste lasten moeten torsen. Menig voorbijganger heeft zich al verwonderd over het kreunende fietsertje. De blikken die ik krijg toegeworpen variëren van amusement tot vertwijfeling en ongeloof (wie laat zijn kind zo afzien?).

Hoe o hoe kan ik mijn boze fietser afleren om zijn ongenoegen zo ongepast te uiten? En hoe leer ik hem dat sommige dingen gewoon moeten en dat je er maar beter het beste van maakt?

7 thoughts on “Nike suckt in opvoeden #1

  1. Ik ben daar nogal een harde tante in, vrees ik. Mijn idee is altijd: de kinderen mogen boos zijn – of een andere emotie, maakt niet uit – en ze mogen dat ook tonen. Daar hebben ze een fundamenteel recht op. Ik hoop dat ze later evenwichtige volwassenen kunnen worden die niet van hun moeder geleerd hebben alles maar op te kroppen. Ik zeg ze dat ook vrij letterlijk zo (het “evenwichtige volwassene” stukje laat ik eruit, het zijn nog altijd kinderen). Tot daar het stuk dat het kind zelf meestal ook wel ok vindt. Wat ik niet kan hebben, is dat ze dat “tonen” zien als een eindeloos recht op nirken en zagen. Ik zeg dan iets in deze zin: “Kijk, ik heb je gehoord, ik begrijp het ook wel, maar nu heb je je ongenoegen wel voldoende laten blijken aan mij (en de rest van Gent). Je kan rustig voortdoen zoals je bezig bent, maar dan zal je het voelen ook (figuurlijk voor alle duidelijkheid, niet letterlijk). Nintendo’s kunnen bijvoorbeeld plots een hele week spoorloos verdwenen zijn, ik zeg maar wat.” In een zekere zin geef ik ze dus een keuze. Pas op het laatst kom ik aanzetten met het “maak er toch gewoon het beste van -argument”.

  2. Oh ja, ik zing altijd op de fiets. Hoe harder het regent, hoe harder ik zing. Helpt ook voor het humeur. OK, de mensen kijken al wel eens raar naar u dan, maar dat neem ik er graag bij🙂

  3. Goh, zolang hij het afgeleerd is tegen dat hij als grown up meetings moet bijwonen zou ik al blij zijn. Heb momenteel een collega die tijdens meetings zit te zuchten. Heb me al een paar keer afgevraagd wat de klant daarvan vindt.

  4. Je standpunt duidelijk maken en daarna negeren. Als mijn dochter (vier jaar) het uithangt, dan zeg ik: ‘en nu ga je stoppen, want ik heb je al lang gehoord’ en dan negeer ik het. Ik doe alsof ze er niet is. Soms fluit ik er een liedje bij – ja, dat is kinderachtig, maar dat is zij ook.😉

    Ze gaat dan nog een tijdje door, hoor, maar nooit superlang. Ineens valt haar frank dat het geen effect meer heeft, en dan stopt ze.

    Ik zou in jouw plats doen alsof je hem niet hoort en doorfietsen tegen een tempo waarvan je weet dat hij het aankan. En dat consequent volhouden. Ik weet niet of het zal werken, maar ik geef het wel een kans.😉

  5. Wat mijn zus doet bij haar jongens (ik heb zelf geen kinderen), is zeggen: Dit moet nu. Je hoeft het niet leuk te vinden, maar het gebeurt wel. Dat helpt soms. In ieder geval scheelt het dat ze dan alledrie (zij en de jongens) weten dat de jongens het vervelend mogen vinden. En dat het hoe dan ook gebeurt.🙂

Geef een reactie

