Nike suckt in opvoeden #2

Hoe maak je een onuitwisbare indruk op de ouders van vriendjes?

De liefde tussen kinderen wakkert het temperament flink aan. U kent het ongetwijfeld: vriendjes zien mekaar, gaan helemaal in overdrive en geen berisping komt nog aan? Denk er een moeder bij die voor het eerst in je huis komt en haar zoon komt afhalen na een speelnamiddag. “Ik zal de kinderen even roepen”, zeg ik. Aan de trap roep ik drie keer Tristans naam. Ik durf mijn stem niet verheffen, want ja, wat denkt die moeder anders wel?  Ik ga naar boven en tref twee kinderen aan die helemaal over the top aan ’t gaan zijn. Ik spreek ze kordaat toe. Eerst vriendelijk. Tenslotte dreigend. Na twintig minuten komen ze ein-de-lijk naar beneden. Ondertussen is Tristan in absolute ongehoorzaamheidsmodus gekomen. Dat ik mijn kinderen niet in de hand heb, is ongetwijfeld de gedachte waar de moeder van het vriendje mee naar huis is gegaan. En ze heeft niet eens zo ongelijk, denk ik bij mezelf.

Hoe breng je overprikkelde kinderen in hemelsnaam tot bedaren? En hoe zorg je ervoor dat ze luisteren als ze hyper zijn?

9 thoughts on “Nike suckt in opvoeden #2

  1. Wat ik doe. Ik ga onmiddellijk naar boven en verwittig de spelende kinderen dat de mama in kwestie er is. Meestal bedelen ze dan om nog een kwartiertje. Ik stem toe, ga naar beneden en schuif de moeder in kwestie een tas koffie toe. Na vijf minuten verwittig ik dat ze nog tien minuten hebben, nog vijf minuten later roep ik nog eens en nog eens vijf minuten later ga ik ze halen. Dat gaat niet altijd van een leien dakje, dat geef ik toe. Maar ze waren ruim op voorhand verwittigd, dus dat maakt het voor mij makkelijker om er kalm bij te blijven.
    Eenmaal als de gezamelijke kroost beneden is, is het in mijn ogen de taak van de moeder om haar eigen kinderen in jas en schoenen te krijgen.

  2. Geen tips van mijnentwege, alleen dit: ik vind de titel van je opvoedingsberichten onwaarschijnlijk hard voor jezelf. Je suckt niet in opvoeden. Er zijn dingen die absoluut niet gaan zoals je het wel zou willen, maar dat wil niet zeggen dat je suckt in opvoeden. Je denkt erover na, en dat op zich wil al zeggen dat je het goed doet.
    Mijn kinders zijn nu 20 en 18, en het komt goed. Er blijft altijd wel iets. Maar dat vreselijke getwijfel of je het wel goed doet, dat betert wel. Als je ziet dat het de goede richting uitgaat met die kinders. Bloed, zweet en tranen, soms. Maar ook veel voldoening.

  3. Ik laat de ophaalmoeder haar kind roepen😉
    Dat werkt ook niet en na een tijd roep ik de kinderen en soms werkt dat dan beter😉
    Och laat dat beetje los dat heeft toch iedereen wel ns

  4. ik volg het traject van KRUIMEL, maar slechts tot aan de koffie… Die vervang ik door “een glaasje witte wijn”… Na enige minuten/uren komt de kroost naar beneden en vraagt; “Mama, je mag nog een kwartiertje babbelen, na vijf minuten verwittigt het speelkameraadje dat ze nog tien minuten heeft, nog vijf minuten later zegt het kinde het nog eens en nog eens vijf minuten later zijn ze (misschien) weg”…
    Wees maar gerust dat iedereen kalm blijft… Desnoods help ik zelf de moeder in haar jas… Enkel het wegbrengen van het leeggoed is soms een beetje lastig…

  5. en die andere kinderen zijn allemaal engeltjes die zonder enige vorm van protest braaf ja en amen zeggen op alles wat mama zegt? Bij hén thuis is altijd alles peis en vree en wordt er altijd zachtjes met twee woorden geantwoord en deemoedig gedaan wat mama vraagt? Ik denk het niet…. Een knipoog van verstandhouding naar de mama die staat te wachten kan al heel veel doen denk ik op zo’n moment en ongetwijfeld zal die mama dan denken: been there done that….🙂

  6. Komaan Nike, denk jij nu echt de enige te zijn die dat tegenkomt?
    Bij ons is het meestal Ella die compleet opgefokt is wanneer ze elders gaat spelen en ik haar probeer mee te krijgen.
    Maar dan staat de keer nadien dat andere kind bij ons aan de voordeur een scene te maken omdat ze al naar huis moet en dan zeggen wij ouders tegen mekaar met een monkellachje dat ze toch leuk hebben gehad samen…

Geef een reactie

