Nike suckt in opvoeden #3

Gezellige namiddag thuis, dacht u?

Ik haal de kinderen vroeg van school, dacht ik zo op een vrije donderdagnamiddag. Gezellig met z’n drietjes zetelhangen. Chauffage vollenbak, aperitiefje bij de hand, tekenfilmpje op de buis. Maar het eersteklassertje heeft huiswerk en plichtbewust als we zijn moet dat eerst van de baan. Op andere dagen blijft Tristan in de opvang, waar hij onder het strenge oog van de studiemeester gewillig zijn huiswerk maakt. Thuis is het andere koek. Treuzelen, uitvluchten zoeken, zeuren, tegenspartelen,  opzettelijk heel erg klein of heel erg groot schrijven,… alle belachelijk gedrag is hier de revue gepasseerd. Terwijl het huiswerk hooguit tien minuten in beslag neemt, doet Tristan er minstens een halfuur over. Jammer dat hij niet begrijpt dat hij zomaar kostbare tijd vergooit.

Hoe motiveer je kinderen om huiswerk te maken? En hoe zorg je ervoor dat ze het ook nog – al is het maar een beetje – leuk vinden?

3 thoughts on “Nike suckt in opvoeden #3

  1. hier helpt: zélf dat moment ook ‘huiswerk’ maken… ik zet me erbij aan tafel met onze familieplanner en maak het weekmenu of vul onze afspraken aan.. en zus maakt hier ook mee huiswerk, ze neemt een kleurboek en zit mee aan tafel. en omdat het een gezamenlijk moment is gaat dat precies beter…

  2. ik negeer dat gedoe, maak er mij zeker niet druk in en zeg: “nu heb ik tijd om jou te helpen. Als je hulp wil kan je het best nu doen. Wil je niet dan leg je het maar zelf uit aan de juf of meester waarom het niet in orde is”.

    En ja, hier helpt dat…

  3. Ik ga er altijd bijzitten om zelf ook wat te doen, maar eerlijk gezegd is huiswerk maken bij ons nooit een probleem.
    Alvast geen krimp geven zou ik zo denken. En laten voelen dat het zijn eigen tijd is die hij vergooit…

Geef een reactie

