Ne velo

Mijn trouwe tweewieler is na jaren hotsen en botsen op de Gentse kasseien aan vervanging toe. Ik kocht hem ergens eind de jaren negentig. Een hybride, want ik had het wilde plan opgevat om te gaan fietsen in Ierland, maar ik ben uiteindelijk nooit buiten Oost-Vlaanderen geraakt. De versnellingen zijn kapot en de remmen werken niet meer naar behoren.  De kosten om hem volledig op te lappen zouden te hoog oplopen. Bovendien hoef ik niet zozeer zo’n sportief model.

De hipster in mij wil een stadfiets. En die mag best retro zijn. Instinctief zou ik voor een Hollands merk gaan. Maar zeg eens, fietsende medemens, wat raadt u aan of af?

cortina

 

(Zoiets bijvoorbeeld. Een Cortina.)

En nu we het toch over fietsen hebben: we zoeken een tweedehands fiets voor Tristan. Hij rijdt nu met een 16 inch, maar die wordt hem véél te klein. Iemand een jongensfietsje voor een zesjarige in de aanbieding?

2 thoughts on “Ne velo

  1. Oooh… een nieuwe fiets, dat wil ik ook nog eens. Maar voorlopig gebruik ik alleen de bakfiets.
    Wat ik belangrijk vind voor een nieuwe velo: twee remmen aan het stuur, géén achteruittraprem. En helaas, die Hollandse fietsen hebben meestal wél een achteruittraprem.

    Onze zesjarige rijdt op een Orbea. Goei gerief. Nieuw, dat wel. Maar ’t is een meegroeifiets (frame kan uitgerokken worden enzo) dus hij is er nog wel even zoet mee.

  2. De brugse kasseien hebben na 15 jaar dagelijks gebruik ongeveer hetzelfde effect op mijnen Batavus. Hij is versleten. Heb er het laatste jaar ook iets teveel kosten aan gehad naar mijn zin. Dus begin ik zo stilletjesaan ook de markt te verkennen. Voorlopig valt mijn oog op een gazelle heavy duty. Omdat ik zelf een behoorlijk postuur heb, wil ik graag een stevige, robuuste fiets.

Geef een reactie

