Onthouding in passietijden

Serieus, is het alweer een maand geleden dat er hier nog iets werd neergetokkeld? Genoeg te vertellen, nochtans. Veel om over te piekeren dezer dagen en dat constipeert het schrijven een beetje. Maar kom, de eerste (zoveelste) zet van een inhaalbeweging. Met een titel die beslist veel hits oplevert😉. Het is nochtans niet wat u denkt…

’t Is vastentijd. Wij, goede ongelovigen, onthouden ons dan van vlees. De dagen zonder vlees, gelijk ze zeggen. Tussen ons gezegd en gezwegen: onze insteek is veeleer ecologisch dan theologisch. Maar aangezien wij de laatste twee jaren netjes aan weekdagvegetarisme doen, leek het volledig bannen van vlees me geen extra meerwaarde of opoffering. Minder vlees eten is me nooit moeilijk gevallen. Suiker laten, dat zou pas ‘pieken’.

En azo ging ik op Aswoensdag mijn eerste suikerloze dag in. De spelregels: geen voor de hand liggende suikers meer eten. Ik lees geen etiketten, maar de dingen waarvan ik weet dat er suikers in zitten, laat ik. Ketchup bijvoorbeeld, of toastjes. En de evidentie: chocolade, koekjes, zoet beleg,…

Ik had een overweldigende metamorfose verwacht. Doorwinterde suikerlozen beloven je een energieboost van jewelste, een aanzienlijk gewichtsverlies en een vermindering van lichamelijke klachten genre hoofdpijn of darmpijntjes. Awel, ik ben nu bijna veertig dagen verder. Ik heb in die tijd slechts drie jokers ingezet. Mijn resultaten:

  • op de weegschaal: -0
  • op de energieschaal: status quo (lees: ergens ver beneden peil)
  • in het lijf: net drie dagen vreselijke hoofdpijn gehad

Allez, komaan. Dan doet een mens zoveel moeite. Ik laat mezelf voorlopig in de waan dat het nog komt, het verhoopte resultaat. En het gaat me best af om zoetigheid te laten. Ik kan zonder verpinken een melocake aan me voorbij laten gaan. Ik heb een soort zelfbeheersing gekweekt die ik vroeger niet had. Al ben ik me ervan bewust dat ik zo weer in mijn oude gewoontes kan hervallen. Drie dagen choco op mijn boterham en ’t is foutu.

Voila, we zijn al een beetje bijgeklapt. Binnenkort meer over musea met jongens, de westhoek, mijn weekdagvegetarisme, onzen hof en de huizekes, lentefeestplannen en andere belevenissen van de Galles.

2 thoughts on “Onthouding in passietijden

  1. Haha, ik denk dat ook altijd met zo’n experimenten. Zo deed ik al
    *vroeger gaan slapen … die week dat ik altijd om 10u in bed kroop voelde ik me ellendig
    *meer water drinken … ik dacht echt dat ik me herboren ging voelen, dat mijn huid minder droog ging zijn , ….
    altijd een desillusie😉

  2. Nike, zoals ik je ken : vlot geschreven, lheerlijk om te lezen !
    Tip : de chocolade paaseieren zijn hééérlijk dit jaar en de tijd gaat toch te vlug voorbij, geniet er dus van🙂

Geef een reactie

