Dag gedichtendag

Toen ik in mijn late pubertijd wat last had van weltschmerz, kocht ik wel eens een poëziebundel; bloemlezingen veelal. Ik ging dan vooral op zoek naar het zwaar romantische werk, naar de stukken die enigszins uiting gaven aan mijn diepgewortelde liefde voor mijn toenmalige vriendje. Er was een gedicht van Rutger Kopland dat ik destijds geweldig vond. En ik leerde Herman De Coninck kennen. En Leonard Nolens, Bart Moeyaert, Toon Tellegen en Hans Andreus. In 2010 won Roel Richelieu van Londersele de Herman De Coninck-prijs met Mats. Pareltje! Maar verder ken ik niets van poëzie.

Hoog tijd om daar verandering in te brengen! Ik heb zonet de PoëzieBieb-app gedownload. In het kader van de Poëzieweek kan je via de app gratis kennis maken met een selectie dichtbundels. Na vier weken verdwijnt de bundel uit de app. Leuke teaser.

Omdat het vandaag gedichtendag is, sluit ik graag af met iets luchtigs van Toon Tellegen. En doe me een plezier, laat jullie lievelingsdichters achter in de commentaren.

Waarom schrijf ik

Ik schrijf omdat ik wil schrijven
dat ik gelukkig ben.

Op een dag zal het zover zijn
en zal ik schrijven-
met mijn tong tussen het puntje van mijn tanden,
en met rode oren en rode wangen;
ik ben gelukkig.

Als ik daarna ooit nog twijfel
en meen dat ik verdrietig ben of de wanhoop nabij
of zelfs reddeloos verloren,
kan ik altijd opzoeken wat ik werkelijk ben:
gelukkig.

Toon Tellegen
Uit: Gewone gedichten
Querido Amsterdam 1998

4 thoughts on “Dag gedichtendag

  1. die schrijf ik altijd op de eerste pagina van een nieuw notitieboek. Een pareltje
    Hartje voor Toon Tellegen en Bart Moeyaert en Herman De Coninck en Bernard Dewulf en…
    Merci voor de tip van die app, klinkt als iets voor mij.

Geef een reactie

