Het beste van 2015

Naar jaarlijkse gewoonte: mijn eindejaarslijstje.

Beste film: Ik kijk steeds minder naar films. Ik lijk er de tijd niet voor te hebben. En als er die er wel is, dan verkies ik een boek of een documentaire. Ik geraak al helemaal niet meer in de cinema, tenzij ik de jongens moet vergezellen. Zo zag ik dit jaar Inside Out; meteen mijn enige bioscoopbezoek van 2015. Heerlijke film mét nawerking. Er leerde hier zowaar eentje praten over zijn gevoelens!

Beste boek: 2015 is het jaar dat ik Paul Auster ontdekte. Ik was ferm onder de indruk van In the country of last things. Nadat ik het had uitgelezen repte ik me naar de bib voor een nieuw boek (Sunset Park) dat me evenzeer beviel. Ondertussen ligt hier ook Orakelnacht klaar, maar dat is voor 2016. Bird Box was het meest geflipte boek dat ik dit jaar onder ogen kreeg en Ian McEwan (De kinderwet) was alweer briljant.

Beste concert: De Adios Tour van de Buena Vista Social Club zal me altijd bijblijven omwille van het aandoenlijke enthousiasme van de 85-jarige Omara Portuondo. Krom van de ouderdom, maar ze waagde zich toch aan een paar danspasjes en ze zong met zo’n aanstekelijk plezier dat ik uren na het concert nog met de glimlach liep.

Beste TV-programma: Bevergem kon me in het begin niet zo boeien, maar de laatste uitzendingen vond ik ontzettend sterk. Goed geacteerd, lekker absurd, heerlijk ontspoorde personages en oooh, dat accent van Wim Willaert!
Momenteel doen we aan Homeland binge watching (Netflix). Het thema (terrorisme) is brandend actueel en Claire Danes’ vertolking van de bipolaire Carrie Mathison is een sterk staaltje acteerkunst. Mijn guilty pleasure: K3 zoekt K3.

Beste invoering: Sedert 1 september zijn de jongens om de dag helpertje. Heerlijk, hulp krijgen in het huishouden: tafel dekken, afruimen, vaatwas vullen/legen en andere kleine taakjes. Het helpertje krijgt ook privileges, zoals eerst bediend worden, vooraan in de auto zitten, de folie van een nieuwe chocopot losmaken J,… In dezelfde categorie (werk uitbesteden) is Hellofresh ook het vermelden waard. We zijn er in september mee gestart en zijn nog steeds tevreden gebruikers.

Beste uitstap: In de Drôme maakten we een uitstapje naar de ruïne van een middeleeuws kasteel op een berg. We parkeerden onze wagen aan de voet van de berg en klommen via een klein bospaadje naar de top. Het was de perfecte combinatie van inspanning (het steile pad omhoog onder een blakende Zuid-Franse zon) en ontspanning (het uitzicht, het samenzijn, de natuur). Het deed me beseffen dat ik diep vanbinnen een natuurmens ben en dus vaker zo’n uitjes op de agenda moet zetten.

Beste herinnering: Stefaan opwachten in de luchthaven na een maand in het buitenland was zonder twijfel het hoogtepunt van 2015. Hem terug in mijn armen kunnen sluiten zorgde voor een ferme piek op de gelukscurve.

Beste koop: een snoerloze steelstofzuiger van Dyson. Het ding hangt in een oplaadstation in onze keuken. Wreed gemakkelijk. Geen zware stofzuigers om me te sleuren, ontzettend wendbaar en ook te gebruiken als kruimeldief.

2 thoughts on “Het beste van 2015

  1. ❤️2 read your blog 👍🏻
    Je ben een bijzonder talentvolle schrijfster, mama, echtgenote, vriendin, collega, … blijf jezelf … Gewoon TOP
    Iedereen heeft wel eens een moeilijkere periode en dan zijn vrienden en familie idd belangrijk ! Ik wens jou een geweldig jaar toe, komt zeker goed !!!

Geef een reactie

